Vitamine B1

Vitamine B1

1513
0
DELEN

In mijn vorige artikel heb je alles kunnen lezen over de vitamine B. Er bestaan zo'n 12 soorten vitamine B. Ik zal de belangrijkste B vitamine de komende weken behandelen. Ik zal vertellen hoe elke vitamine B in elkaar zit, wat de bronnen zijn, hoeveel je ervan nodig hebt, hoe je een tekort herkent en dit voorkomt en verhelpt. Dit artikel gata over vitamine B1.

Vitamine B1, het moreel vitamine
Vitamine B1 is belangrijk bij de opname van koolhydraten, eiwitten en vetten uit ons voedsel en is belangrijk bij de groei. Het wordt ook wel het “moreel-vitamine”genoemd, omdat het de geestelijke flexibiliteit zou verbeteren. Deze vitamine heeft de wetenschappelijke naam Thiamine. Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Daarnaast speelt het ook een rol in het zenuwstelsel. De grootste bron van vitamine B1 is varkensvlees (100 gram levert al 55% van onze ADH=Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid), maar is ook te vinden in volkoren producten, melkproducten en peulvruchten. 

Vitamine B Complex
Vitamine B1 maakt deel uit van het vitamine B-compex. Vitamine B-complex in zijn totaliteit zorgt voor een goede werking van de spijsvertering en ons zenuwstelsel. Met elkaar zorgen ze dat alles op dat gebied, goed functioneert in ons lichaam. Toch zijn de B-vitamines, losse onderdeeltjes die elk hun eigen werking hebben en elkaar nodig hebben om het grote geheel, ons lichaam, goed te laten functioneren.

Bronnen van vitamine B1
De belangrijkste bron van deze vitamine is varkensvlees . Hierin zit 55% ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid). Ook graanproducten, aardappelen en melk bevatten Vitamine B1 ( 10-15 % ADH). De meeste voedingsmiddelen hebben een laag gehalte aan vitamine B1.

Hoeveel vitamine B1 heb je nodig hebt
Volwassenen (19-50 jaar) hebben per dag 1.1 mg vitamine B1 nodig. Dit komt overeen met een maaltijd bestaande uit 4 opscheplepels aardappelen, 4 groentelepels rode kool en 100 gram varkenshaaskarbonade.

Tekort aan vitamine B1 en de gevolgen ervan
Als je dus weinig varkensvlees, graanproducten en melk gebruikt kan er een tekort ontstaan aan vitamine B1. Een tekort aan vitamine B1 wordt Beriberi genoemd. Deze ziekte komt nog voor in landen waar erg weinig voedsel beschikbaar is, of waar heel eenzijdig wordt gegeten, zoals derde wereld landen. In westerse landen komt het nog voor bij chronische alcoholisten en mensen met een andere ernstige ziekte waarbij de opname van voedingsstoffen wordt bemoeilijkt.

Symptomen vitamine B1 tekort
Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot problemen die te maken hebben met het zenuwstelsel zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies. Andere verschijnselen zijn spierzwakte, verminderde reflexen, verminderde eetlust, gewichtsverlies en maagstoornissen. Na aanvulling van vitamine B1 verdwijnen de meeste verschijnselen, maar de veranderingen in het zenuwstelsel zijn blijvend.

Hoe je een vitamine B1 tekort voorkomt en verhelpt
Vegetariërs moeten hun vitamine B1 vooral uit granen en aardappelen zien te halen. Eet je gevarieerd en regelmatig een stukje varkensvlees, is er weinig kans op een vitamine B1 tekort. Heb je twijfels of je wel voldoende van deze vitamine binnen krijgt, raadpleeg dan je huisarts om dit te laten controleren. Een gewichtsconsulente, voedingsdeskundige of diëtist kan je daarna verder helpen. Soms is er een preparaat nodig om een ernstig tekort op te heffen. 

Lees ook:
Vitamine B12, de belangrijkste vitamine die de meeste mensen vergeten 
Alles over in vet oplosbare vitamines 
Behoud de vitamines in je groenten


Linda van Beusekom

Dit artikel is geschreven door Linda van Beusekom. Linda is gediplomeerd gewichtsconsulente uit Koudekerk aan den Rijn. Ze begeleidt volwassenen in hun zoektocht naar goede en gezondevoeding, maar vooral ook naar een andere leefstijl. Naast voeding is haar passie sport en ontspanning. Doordat ze een aantal jaren geleden zelf overgwicht had, begrijpt ze als geen ander hoe moeilijk het is de vele verleidingen te weerstaan. Wil je hulp bij het afvallen en tevens aan je gezondheid werken? Dan zit je bij Balance4You aan het goede adres!

Kijk voor meer informatie op: http://www.balance4youlinda.nl/

GEEN REACTIES

Comments are closed.