DELEN


Vitamine B11
is het volgende onderwerp in de vitamine B reeks die te vinden is in de categorie voeding. Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd en maakt dus deel uit van het vitamine B-compex. Foliumzuur is vooral bekend geworden door het feit dat zwangeren en vrouwen die zwanger willen worden, wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken. Deze vitamine is belangrijk, omdat in de eerste weken van de zwangerschap de neuraalbuis wordt aangelegd; de eerste aanleg van het centrale zenuwstelsel. In een later stadium ontstaan hieruit de hersenen en het ruggenmerg. Als er te weinig foliumzuur voorradig is kan het kind ernstig gehandicapt ter wereld komen met een zg. “open rug” of een “open schedel” en komt het kind snel te overlijden. Maar vitamine B11 heeft nog meer functies. Vitamine B11 is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. Foliumzuur speelt eveneens een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen en het erfelijk materiaal (DNA). Daarnaast verlaagt foliumzuur het homocysteïnegehalte van het bloed. Een hoog homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Natuurlijke bronnen van vitamine B11

De meest voorname bronnen van vitamine B11 zijn:

  • Groene groenten, 150 gram spruitjes of spinazie levert 45% ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid)
  • Eieren (1 ei = 10% ADH)
  • Rijst
  • Brood ( 4 sneetjes = 15% ADH)
  • Peulvruchten
  • Fruit
  • Melkproducten

Hoeveel heb ik van vitamine B11 nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B11 is voor volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) vastgesteld op 300 microgram. Dit is een grote hoeveelheid en is moeilijk om via de voeding volledig binnen te krijgen. Vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn, krijgen het dringende advies om een supplement ( 400 mg) te nemen van vier weken voor tot acht weken na de conceptie. Meer daarover weten? http://slikeerstfoliumzuur.nl/

Tekort of teveel aan vitamine B11 en de gevolgen

Bij een teveel aan vitamine B11 zijn geen nadelige gevolgen gevonden. Bij een tekort aan vitamine B11 kan dit leiden tot afwijkingen van de rode en witte bloedcellen en veranderingen in het beenmerg. Ook kan een vitamine B11-tekort een verminderde opname van verschillende voedingsstoffen in de darm tot gevolg hebben. Andere verschijnselen zijn een verminderde eetlust, gewichtsverlies en vermoeidheid. Daarnaast zijn er de gevolgen die hierboven al zijn beschreven over zwangere vrouwen van toepassing. Ook zijn er aanwijzingen dat vitamine B11 meehelpt het homocysteïnegehalte van het bloed te verlagen. Dit gehalte is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Maar hier zijn nog geen wetenschappelijke bewijzen voor gevonden.

Vitamine B11 in het kort 

Zwangeren en diegenen die zwanger willen worden moeten vitamine B11 slikken! Minimaal 400mg. per dag. Daarnaast is het misschien verstandig om eens kritisch te kijken naar je voeding. Eet je voldoende groene groenten, brood, ei, peulvruchten en fruit? Is dit niet geval, dan is het verstandig om een multi-vitaminepreparaat te nemen, of nog beter, om je voedingspatroon aan te passen en te zorgen dat dit gaat verbeteren.

Heb je hier moeite mee of wil je gewoon weten of je gezond eet? Neem dan eens contact op met een BGN-gewichtsconsulente, voedingsdeskundige of diëtist. Zij kunnen dan je voeding bekijken en er een goed advies over geven!

Overzicht van de gehele Vitamine B reeks:
Alles weten over vitamine B?
Alles over vitamine B1
Alles over vitamine B2
Alles over vitamine B3
Alles over vitamine B5
Alles over vitamine B6
Alles over vitamine B8
Alles over vitamine B12

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.