DELEN
Vitamine B12 / bron: Telegraaf

Vitamine B12 wordt ook wel Cobalamine genoemd en maakt ook deel uit van het vitamine B-complex. Dit artikel is een laatse uit de serie over de B-vitamines. Vitamine B12 wordt ook wel de Veganisten-vitamine genoemd, omdat vitamine B12 uitsluitend uit dierlijke producten te halen is voor ons mensen. Aangezien veganisten dit beslist niet eten, omdat ze alle dierlijke producten afwijzen voor consumptie of gebruik.

Waar hebben we vitamine B12 voor nodig?

Samen met de andere B-vitamines zorgt B12 voor de opname van koolhydraten, eiwitten en vet. Het is een belangrijk bestandeel voor de ijzeropname, de vorming van rode bloedlichaampjes en de werking van ons zenuwstelsel. Vitamine B12 is ook erg belangrijk voor ons geheugen en de concentratie en de bevordering van de groei bij kinderen.

Natuurlijke bron vitamine B12

Vis en vlees zijn belangrijke leveranciers van Vitamine B12. Zo levert 100 gram kabeljauw 90% ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) en een hamburger van 100 gram 70% ADH. Ook eieren (20% ADH) en kwark (40% ADH) zijn goede bronnen om aan vitamine B12 te komen.

Hoeveel heb ik van vitamine B12 nodig?

Voor volwassenen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2,8 mg per dag. We kunnen dit allemaal uit onze voeding halen als we eten volgens de Schijf van Vijf (Voedingscentrum). Zoals hierboven al genoemd halen veganisten te weinig of geen Vitamine B12 uit hun voeding. Zij hebben extra vitamine B12 nodig in de vorm van een supplement. Vegetariërs eten wél eieren en zuivel, zij kunnen hieruit voldoende vitamine B12 opnemen, als ze voldoende gevarieerd eten.

Tekort of teveel aan vitamine B12

Een teveel aan vitamine B12, kan het lichaam zelf oplossen en is dus geen probleem. Een tekort kan echter wel problemen opleveren al zal dit pas in verloop van jaren zich uiten. De gevolgen ontstaan uit het feit dat er een stoornis ontstaat in de samenwerking met foliumzuur, omdat vitamine B12 en 11 veel samenwerken. Een vitamine B12-tekort kan leiden tot bloedarmoede, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Ook kan dit tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is belangrijk voor ouderen. Zij kunnen problemen krijgen met het geheugen.

Vitamine B12 tot slot

Vitamine B12 is belangrijk voor ons lichaam. Veganisten hebben een supplement nodig om aan deze behoefte te voldoen. Vegetariërs kunnen voldoende compenseren door gevarieerd te eten en voldoende zuivel en eieren te gebruiken. Variatie is voor iedereen het sleutelwoord om gezond te eten en als je volgens de richtlijnen voor goede voeding eet en leeft, ontwikkel je geen tekorten op het gebied van vitamine B12. Het B-vitamine-complex werkt met elkaar samen om ons lichaam gezond en sterk te houden. Heel belangrijk is het dus om op je voeding te letten en bewust te leven en te bewegen!

Wil je meer hierover weten, of heb je moeite om verstandige keuzes te maken? Neem dan contact op met een BGN-gewichtsconsulent of diëtist. Zij kunnen je hiermee verder helpen.

Overzicht van de gehele Vitamine B reeks:

Alles weten over vitamine B?
Alles over vitamine B1
Alles over vitamine B2
Alles over vitamine B3
Alles over vitamine B5
Alles over vitamine B6
Alles over vitamine B8
Alles over vitamine B11
Alles over vitamine B12

GEEN REACTIES

Comments are closed.