DELEN
Bidon

Vitamine B5, ook wel panthoteenzuur genoemd, maakt deel uit van het vitamine B-compex. Panthoteen zuur is belangrijk voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ook is het belangrijk voor de aanmaak van een aantal hormonen in ons lichaam.

Bronnen van vitamine B5

Vitamine B5 komt vrij algemeen voor in verschillende plantaardige en dierlijke producten. Veel komt het voor in eiwit, volkoren producten, noten, rijst, vruchten, groente, melk en biergist. Om een voorbeeld te geven: twee glazen melk leveren 20% ADH ( aanbevolen dagelijkse
hoeveelheid). Éen ei 15% ADH en een haring 10% ADH.

Vitamine B5 lost op in water. Daarom kan groente met deze vitamine het best in weinig water worden gekookt en moeten de stukken niet te klein worden gesneden. Deze vitamine Blijft tamelijk stabiel bij verhitting en in licht.

Hoeveel vitamine B5 heb ik nodig?

Voor vitamine B5 geldt geen ADH, maar een AI (dit is de afkorting voor Adequate Inneming). Deze AI is voor volwassen mannen en vrouwen 5 mg.

Tekort of teveel aan vitamine B5 en de gevolgen ervan

Vitamine B5 tekort, komt in Nederland niet meer voor. Alleen in gebieden op de wereld met ernstig voedseltekort kan het zogenaamde “burning feet syndroom” optreden. Dan ervaar je de hele tijd het gevoel van hete en branderige voeten. Maar zoals gezegd, komt dit in Nederland eigenlijk niet meer voor, gelukkig. Gebruik je teveel vitamine B5, door bijvoorbeeld een supplement daarvan te slikken, kan het
voorkomen dat je darmklachten krijgt.

Variatie is voldoende om aan je vitamine B5 te komen

Als je ervoor zorgt dat je volgens de schijf van 5 eet, zoals deze wordt voorgeschreven door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, heb je eigenlijk geen kans op tekorten of te veel van vitamine B5. Eigenlijk is dat met de meeste vitamines zo. Variatie en afwisseling is de truc.
Te veel eten is niet goed voor onze gezondheid, maar te weinig zeker ook niet. Belangrijk is dus dat je nadenkt over wat je eet. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan contact op met een gewichtsconsulent, voedingsdeskundige of diëtist. Deze kan je verder helpen.

GEEN REACTIES

Comments are closed.