DELEN

Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, maakt deel uit van het vitamine B-complex. Pyridoxine is een belangrijk bestanddeel dat we uit onze voeding moeten halen. Ons lichaam maakt dit niet zelf, maar is belangrijk voor onze spijsvertering en weerstand. Daarnaast speelt vitamine B6 een rol bij de vorming van rode bloedcellen en een goede werking van ons zenuwstelsel. Vitamine B6 maakt deel uit van het vitamine B-complex, omdat het alleen goed kan functioneren in samenwerking met de andere B-vitamines.

Bronnen van vitamine B6

Aardappelen, bananen en volkorenbrood zijn grote leveranciers van vitamine B6. Een banaan levert al 30% ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). 150 gram aardappelen 25% ADH en 4 sneetjes volkorenbrood 20% ADH. Andere bronnen zijn groenten, melk, eieren, noten, vis en vlees.

Hoeveel heb ik van vitamine B6 nodig?

Vrouwen hebben per dag 1,5 mg vitamine B6 nodig. Mannen 1,8 mg. Dit komt overeen met ongeveer zes sneetjes volkorenbrood.

Tekort of teveel aan vitamine B6 en de gevolgen ervan

125 mg is de bovengrens van vitamine B6. Dit is een hoge grens wat gelijk staat aan 10 kilo aardappelen en 65 bananen! Het zou dus erg knap zijn, mocht je hier overheen gaan. Maar, als je teveel supplementen met vitamine B6 neemt kan je hier wél overheen gaan. Dit kan leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen optreden. Bij een tekort aan vitamine B6 kan dit leiden tot bloedarmoede, gebrek aan eetlust, diarree, zenuwaandoeningen en verminderde weestand.

Variatie is voldoende om aan je vitamine B6 te komen

Met variatie bedoel ik: eten volgens de schijf van 5 van het Voedingscentrum. Je krijgt dan via je voeding alles binnen wat je nodig hebt.

Je kunt nog wel op het volgende letten: Vitamine B6 is oplosbaar in water. Daarom kan groente met deze vitamine het best in weinig water worden gekookt en moeten de stukken niet te klein worden gesneden. Ook is deze vitamine gevoelig voor verhitting en zonlicht. Bij bakken en frituren gaat vitamine B6 gedeeltelijk verloren. Maar: ook in een goed doorbakken stukje vlees zit nog voldoende vitamine B6.

GEEN REACTIES

Comments are closed.