DELEN

Vitamine B8 wordt ook wel Biotine of vitamine H genoemd en maakt dus deel uit van het vitamine B-compex. Biotine speelt bij mensen een belangrijke rol bij de vet- en suikerstofwisseling en de productie van vetzuren. Biotine is nodig voor de opname van vitamine C uit de ingewanden, de energieproductie en de weerstand. Daarnaast is Biotine belangrijk voor de groei- en herstelprocessen van de huid, het haar en de nagels. Daarom wordt deze vitamine vaak ingezet bij haarproblemen.

Natuurlijke bronnen van vitamine B8

De meest voorname bronnen van vitamine B8 zijn: noten en pinda’s, sojaproducten, eieren en melk.
Een handje noten levert al snel 145% ADH. (Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) Gekookte
sojabonen bevatten 125% ADH.

Hoeveel heb ik van vitamine B8 nodig?

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B8. Daarom is er geen bovengrens aan te geven. Het Vitamine Informatie Bureau hanteert een richtlijn van maximaal 5 x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag. Deze richtlijn is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrenzen die opgesteld zijn in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Tekort of teveel aan vitamine B8 en de gevolgen ervan.

Van een teveel aan vitamine B8 zijn geen nadelige effecten bekend. Bij een te weinig aan vitamine B8 kunnen huidafwijkingen, een tongontsteking, verminderde eetlust, moeheid, spierpijn, bloedarmoede en depressie voorkomen. Echter doordat onze voeding veel vitamine B8 bevat, komt in Nederland haast geen tekort aan vitamine B8 meer voor.

Variatie is dus voldoende om aan je vitamine B8 te komen

Met variatie bedoel ik: eten volgens de schijf van 5 van het Voedingscentrum. Je krijgt dan via je voeding alles binnen wat je nodig hebt.

Wil je weten of je gezond eet? Neem dan eens contact op met mij of een andere gewichtsconsulente, voedingsdeskundige of diëtist. Zij kunnen dan je voeding bekijken en er een goed advies over geven!

GEEN REACTIES

Comments are closed.